Інклюзивна освіта: основні положення
ЮНЕСКО розглядає інклюзію як підхід, що
«динамічно розвивається, полягає в позитивному відношенні до різноманітності
учнів і в сприйнятті індивідуальних особливостей не як проблеми, а як
можливості для збагачення процесу пізнання». Тому рух у напрямі інклюзії - це
не тільки технічна або організаційна зміна, але і своя філософія.
Інклюзія (від
Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх
громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім
дітям брати участь у всіх програмах.
Інклюзивна освіта – це
система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного
права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає
навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього
закладу.
Одним із головних завдань інклюзії є відгук на
широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.
Інклюзія розглядається як процес
визнання і реагування на різноманітність потреб всіх тих, хто навчається. Вона припускає
їх активну участь в процесі отримання знань, в культурному і суспільному житті.
Інклюзія приводить до зменшення сегрегації в системі освіти. Вона вимагає змін
і модифікацій змісту, підходів, структури і стратегії освіти з урахуванням
потреб усіх дітей, керуючись переконаністю, що системи загальної освіти
зобов'язані навчати усіх дітей.
Інклюзія особливо підкреслює надання
можливостей для рівної участі дітей з інвалідністю (фізичною, соціальною і
емоційною) в загальній системі здобування освіти, для індивідуального вибору і
отримання спеціальних послуг і пристосувань для тих, кому це необхідно.
При визначенні інклюзії важливо
відзначити наступні моменти.
Мається на увазі:
·
заохочення відмінностей;
·
користь для тих, хто навчається, а не тільки для тих, хто піддається
виключенню;
·
відсутність в школі дітей, які можуть відчувати себе виключеними;
·
надання рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних
категорій дітей без їх виключення.
Не мається на увазі:
·
реформа тільки спеціальної освіти, але реформа як формальної, так і
неформальної освіти;
·
реагування тільки на відмінності, але також підвищення якості освіти для
тих, хто навчається;
·
спеціальні школи, але можлива додаткова підтримка для учнів у загальній
системі освіти;
·
задоволення потреб тільки дітей з інвалідністю;
·
задоволення потреб однієї дитини за рахунок іншого.
Інклюзивна освіта включає:
·
визнання рівної цінності для суспільства всіх учнів і педагогічних
працівників;
·
підвищення ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних
заходах й одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів;
·
зміни в політиці навчального закладу, практиці та шкільній культурі з метою
приведення їх у відповідність з різноманітними потребами учнів, які навчаються
в даному навчальному закладі;
·
Подолання бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх
учнів, а не тільки учнів з інвалідністю та учнів з особливими освітніми
потребами;
·
аналіз і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності
навчальних закладів для окремих категорій учнів. Проведення реформ і змін,
спрямованих на користь усіх учнів;
·
переконання, що відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному
процесу, а не перешкоди, які необхідно долати;
·
визнання прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних
закладах, що розташовані за місцем проживання;
·
покращення ситуації у школах у цілому як для учнів, так і для педагогів.
·
визнання ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й
у розвитку місцевих громад;
·
розвиток партнерських відносин між школами і місцевими громадами;
·
визнання того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в
суспільстві.
При визначенні сутності інклюзії,
важливо звернути увагу на чотири елементи, які ілюструють її характерні
особливості.
·
Інклюзія - це процес. Вона повинна
розглядатися як постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на
людську різноманітність. Це - навчання тому, як жити, приймаючи всі
відмінності, і вчитися виходячи з цього. У такій ситуації відмінності бачаться
позитивніше - як стимули, сприяючі отриманню знань.
·
Інклюзія пов’язана з визначенням і подоланням
бар’єрів. Тому вона включає накопичення, класифікацію й аналіз інформації з
різних джерел з метою планування поліпшень в політиці й практиці.
·
Інклюзія - це присутність, участь і
досягнення всіх учнів. Присутність в даному випадку
означає те, «де діти навчаються і як часто вони відвідують школу»; під участю
мається на увазі рівність в отриманні досвіду в стінах школи, а отже, кожен з
учнів повинен приймати думки інших; і досягнення - це результат навчання за
всією програмою, а зовсім не результати тестів або іспитів.
·
Інклюзія акцентує увагу на тих групах учнів, які більше
схильні до виключення або маргіналізації або незасвоєння знань. Це має на увазі
відповідальність проведення моніторингу тих груп, які статистично знаходяться в
зоні більшого ризику, а також при необхідності зробити кроки до забезпечення їх
присутності, участі й досягнень в системі освіти.
В основу інклюзивної освіти покладена
ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове
ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими
потребами.
Інклюзивна освіта – цінності:
·
це визнання того, що всі діти можуть навчатися;
·
це робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови,
походження, особливостей розвитку;
·
це вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення
потреб всіх дітей;
·
це частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства;
·
це динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.
Інклюзивна освіта базується на таких
принципах
·
цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
·
кожна людина здатна відчувати і думати;
·
кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
·
адаптація системи до потреб дитини, а не навпаки;
·
справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків;
·
всі люди потребують підтримки і дружби ровесників;
·
задоволення індивідуальних освітніх потреб кожної дитини;
·
визнання спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно,
необхідність створення суспільством відповідних для цього умов;
·
залучення батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та
перших вчителів своїх дітей;
·
командний підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення
педагогів, батьків та спеціалістів;
·
складність завдань повинна відповідати здібностям дитини;
·
рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної
освіти кожною дитиною;
·
подолання потенційних бар'єрів в навчанні.
Інклюзивна освіта є підходом, який
допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів,
які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Інтеграція - зусилля,
спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами у регулярний
освітній простір. Ми пристосовуємо учня до вимог школи.
Інклюзія передбачає пристосування
шкіл та їх загальної освітньої філософії та політики до потреб усіх учнів
– як обдарованих дітей, так і тих, котрі мають особливі потреби. Інклюзія
потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система
навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює
освітній процес, відповідаючи на потреби учнів усіх груп та категорій.
Інклюзію в освіті можна розглядати як
один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві в цілому.
Переваги інклюзивної освіти:
Для дітей з особливими потребами:
·
завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується
когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
·
ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
·
оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
·
навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси
дітей;
·
у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими
ровесниками й участі у громадському житті.
Для інших дітей:
·
діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських
відмінностей;
·
діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які
відрізняються від них;
·
діти вчаться співробітництву;
·
діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також
співчувати іншим.
Для педагогів та фахівців:
·
вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
·
вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм
змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
·
спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають
сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації
очима дітей.
Отличная статья,мне очень помогла,все доступно и понятно,редактору респект)
ВідповістиВидалити